Rødbedesmoothie til trætte vinterdage

IMG_3051

Denne smoothie, som må være min nye yndlings, kom til på en dag som føltes uendelig. En dag hvor en stor opgave skulle skrives, sneen væltede ned udenfor, og hvor vintertrætheden gav mig lyst til bare at tilbringe hele dagen under dynen med en god serie kørende på skærmen. Der opstod et tidspunkt ud på eftermiddagen hvor jeg indså, at jeg ikke ville komme videre med min opgave hvis jeg ikke tod mig en lille snackpause. Lysten var til noget sødt, nærende og gerne fyldt med vitaminer, som kunne bekæmpe vintertrætheden.

Rødbedejuice er noget vi begge elsker, dog har vi aldrig før prøvet det i smoothies. Da et par rødbeder lå i bunden af køleskabsskuffen, og jeg havde lyst til at lave et twist af den tilbagevendende banan + bær kombi, tænkte jeg why not? Det viser sig, at hvis man bare river eller snitter rødbederne fint nok, klarer blenderen det fint. Rødbeden tilføjer smoothien en mere dyb, rund og interessant smag, og det hele føles lidt mere nærende; noget vi vist allesammen har brug for i øjeblikket.

IMG_2977

IMG_2968

En anden ting som gør smoothien fantastisk er, at den ser lige så godt ud, som den smager! Den dybe, pink farve gør den også ret passende til Valentines Day, som jo nærmer sig 😉

Rødbede- og bærsmoothie

1-2 personer

  • 1 mellemstor rødbede
  • 1 dl frosne hindbær
  • 1 dl frosne jordbær
  • 2 dl mandelmælk eller appelsin-/æblejuice
  • ½ – 1 banan
  • 1 tsk vanilje
  • 1 spsk chiafrø (valgfrit, men tilføjer lidt sunde fedtstoffer)

Skræl rødbeden og riv den eller skær den i små, tynde stykker. Blend alle ingredienser til en ensartet drik, hæld smoothien i glas, og pynt den evt. med lidt fine toppings; vi brugte granatæblekerner, kokos og chiafrø. Nydes iskold, gerne drukket af et fint sugerør 😉

IMG_3076

^ Den lille vuf var også lidt for nysgerrig omkring den fine smoothie ❤

– Cathrine

Skriv et svar

