Chiagrød med julede krydderier og gurkemeje

DSC_0473

Langsomme morgener er en af mine yndlingsting. De der morgener, hvor man lige kan blive en ekstra halv eller halv time under dynen, og bruge lidt mere tid og omsorg på morgenmaden. Desværre er langt størstedelen af mine morgener ikke sådan, og det hele skal helst gå lidt tjept.

Jeg kender flere, som sagtens kan vente med at spise noget til op ad formiddagen, og derfor lige har det ekstra stykke tid om morgenen. Jeg er dog anlagt sådan, at jeg ikke kan tænkte klart, for ikke at nævne udvise overskud, inden jeg har fået noget morgenmad i maven. Så når morgenerne lige er lidt travlere end ellers, er chiagrød virkelig en sand helt. Det er så nemt og overskudsagtigt bare lige at blande det hele sammen om aftenen, og så bare tage den ud af køleskabet, putte masser af knasende topping på, og så er der morgenmad. Udover morgenmad fungerer grøden faktisk også godt som en eftermiddagssnack.

Chiagrød er kold og forfriskende, og passer derfor egentlig bedst til lune sommermorgener. Jeg har dog tilpasset denne version til sæsonen, og spicet den op med julede krydderier i form af kanel, kardemomme og ingefær.

 

Chia-grød med julede krydderier og gurkemeje
1 person

Ingredienser:

  • 1,5 dl. mandelmælk
  • ¼- ½ banan
  • Lidt honning
  • 1,5-2 spsk chiafrø
  • ½ tsk god kanel
  • ½ tsk kardemomme
  • ½ tsk ingefær
  • ¼- ½ tsk gurkemeje (valgfrit, men tilføjer en fin, gul farve)
  • Toppings efter eget valgt, jeg brugte masser af tørret frugt, valnødder, en god granola og et ekstra drys kanel

Blend alle ingredienser til grøden undtagen chiafrøene sammen. Hold lidt igen med kryddererne i starten, og smag til undervejs. Hæld blandingen sammen med chiafrøene i et glas, rør rundt og stil det tildækket i køleskabet natten over eller mindst et par timer. Rør rundt efter en halv times tid for at sikre, at frøene er fordelt godt.

Når grøden er tyknet tages den ud, og pyntes med masser af toppings efter eget valg. Nyd med en kop krydret, varm te.

Skriv et svar

